e-prodaja u srbiji

Veliko istraživanje Gemius-a o e-commerce tržištu u Srbiji 2015. godine

Ivan Minić

Pisali smo o načinima kako da unapredite prodaju vaše Internet prodavnice, kao i o globalnim trendovima u ovoj oblasti, a sada vam predstavljamo rezultate istraživanja koje je Gemius sproveo tokom leta. Istraživanje je trajalo dve nedelje, a sprovedeno je nad populacijom nekih od najposećenijih sajtova (blic.rs, novosti.rs, telegraf.rs, kurir.rs, b92.net).

Informacije o uzorku:

Odnos između polova je bio 1:1, a kada je starosna struktura u pitanju grupa 18-26 čini 24% uzorka, 27-36 – 26%, 37-46 – 22%, 47-56 – 16%, 57-76 – 12%. Obrazovna struktura 44% srednja škola, 26% fakultet, 16% viša škola, 9% master studije, 2% doktorske, a 3% korisnika ima osnovno obrazovanje ili niže.

55% ispitanika su zaposleni, 15% je studenata, 14% nezaposlenih, 9% penzionera. Mesečni prihod od 20.000 – 40.000 prijavilo je 30% ispitanika, do 20.000 – 27%, između 40.000 i 60.000 – 18%, a 14% je odlučilo da ne podeli ovu informaciju.

U mestima sa preko 100.000 stanovnika živi 31% ispitanih, 25.000 – 100.000 – 27%, dok u grupama od 5.000 – 25.000, 1.000 – 5.000 i manje od 1.000 stanovnika živi po 14%.

Obzirom da je istraživanje sprovođeno kroz online kanale, logičan je i rezultat da čak 93% ispitanih koristi Internet svaki dan, a 6% se opredelilo za nekoliko puta nedeljno.

93% ispitanika koristi računar, 47% pametni telefon, 12% tablet, a 5% pametni TV.

Među najčešćim aktivnostima koje ispitanici obavljaju online izdvajaju se: 39% istražuje prodavnice koje želi da poseti, 51% istražuje o proizvodima i brendovima koje želi da kupi, 44% poredi cene proizvoda sa različitih mesta, 28% je kupovalo sa domaćih Internet prodavnica, a 15% sa stranih, 25% ispitanika plaća račune putem Interneta.

Navike ispitanika koji su kupovali preko Interneta:

75% korisnika je koristilo klasične Internet prodavnice, 35% je koristilo servise za upoređivanje cena, 40% listinge oglasa, 43% aukcijske sajtove a 25% sajtove sa popustima.

shopping

Sa ponosom možemo da kažemo da tri najpopularnija e-commerce sajta hostuje upravo Mainstream.

Među najvažnijim razlozima za odabir e-kupovine ispitanici navode dostavu na kućnu adresu, jednostavniju mogućnost upoređivanja ponuda sa više mesta, mogućnost da kupovinu obave bez odlaska u radnju, nepostojanje radnog vremena, jednostavnost pronalaženja retkih i specifičnih proizvoda, lakša i brža kupovina nego u tradionalnim prodavnicama i već izbor, kao i dostupnost korišćenih stvari.

Prepreke sa kojima su se korisnici susreli – 32% troškovi dostave su visoki, 29% informacije su netačne, 27% proizvod ne ispunjava očekivanja korisnika, 17% dostava traje predugo, 16% nedostatak informacija o proizvodu. Na pitanje šta bi moglo da poveća motivaciju za kupovinom 56% korisnika je reklo niže cene, 54% niže troškove dostave, 51% popust za Internet kupce, 43% veći lični prihodi, 35% bolji uslovi garancije, 33% brža dostava.

Koji tip proizvoda su kupci najčešće kupovali? 54% garderoba i prateće, 44% knjige, filmovi, muzika, 40% bela tehnika, 36% sportska garderoba, 35% kompjuteri i ostali hardware, 30% putovanja i smeštaj. Planirana je kupovina u narednom periodu – 44% garderobe i pratećeg, 42% putovanje i smeštaj, 40% elektronski uređaji, 40% knjige, filmovi i muzika, 38% sportska garderoba.

Najčešća vrednost kupovine je 1.001 – 5.000 RSD – čak 57%, a u prethodnih godinu dana, prosečan kupac traži 10.001 – 50.000 (45%). U narednoj godini 43% ljudi očekuju da će trošiti, 21% očekuju smanjenje, a 35% veruju da će trošiti isto. U narednom periodu za kao kanal plaćanja kupci planiraju da koriste 75% pouzeće, 29% putem e-bankinga, 28% putem sistema elektronskog plaćanja, 20% platnom karticom.

Navike ispitanika koji nisu kupovali preko Interneta:

Zbog čega niste probali Internet kupovinu? 43% zato što žele da vide proizvod uživo pre kupovine, 26% ne verujem u garanciju koju proizvod donosi, 20% ne veruje u sistem plaćanja, 19% preferiram tradicionalne metode, 17% bojim se da bi dostava bila nepouzdana.

Šta bi vas motivisalo da kupujete online? 30% niže cene, 26% sigurnije opcije plaćanja, 25% popust za kupovinu preko Interneta, 25% bolji garantni uslovi, 23% niže cene dostave.

Ako se odluče na online kupovinu, očekuju da će im najzanimljivije biti sledeće kategorije proizvoda: 42% putovanja, smeštaj, 30% knjige, filmovi, muzika, 30% karte za filmove i pozorište, 28% kozmetika i preparati.

Ispitanici koji koriste mobilne uređaje:

U ovoj ciljnoj grupi 76% ljudi koristi Android uređaje (11% Windows, 5% iOS). 65% korisnika je sa telefona tražilo lokacije prodavnica, 35% upređivanje proizvoda, 59% plaćanje karata za parking ili autoput. Opcije mobilnog plaćanja koje se najčešće koriste su 43% sms, 27% mobile banking, 27% online payment servis, 18% kartice.

50% ispitanih nije kupovalo preko telefona a 78% nije plaćalo račune online. 76% korisnika tablet računara koristi Android OS. 62% korisnika nisi koristili tablet za online kupovinu, 78% nije plaćala račune. 64% korisnika je upoznato sa postojanjem kartica koje služe isključivo plaćanje preko Interneta.

1 komentar. Ostavi novi

Zanimljivo je istraživanje, ali nikako ne bih uvrstio u „Intrnet prodavnice“ portale na kojima nije moguće zaista kupiti (od odabira proizvoda, pa do plaćanja putem interneta), a posebno ne portale sa malim oglasima na kojima to nije moguće, jer su to onda samo mali oglasi gde je moguće pronaći proizvod, a kupovina se odigrava lično između kupca i prodavca ili se roba šalje pozećem. To nine internet prodaja.

Одговори

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *