responsive dizajn

Pitanje: Mobilni sajt ili responzivni dizajn?

Ivan Minić

Sve je više „pametnih“ uređaja u našem neposrednom okruženju, i oni su sve moćniji. Korisničko iskustvo nekih od njih može biti i ispred klasičnih računara, i ljudi sve više Internet sadržaja konzumiraju upravo sa telefona i tableta. Statistike pregleda sa mobilnih uređaja rastu značajno iz godine u godinu. Polako, ali sigurno, i kreiranje sadržaja sa ovih uređaja postaje značajno. Trenutno vizuelnih pre svega, ali kako se prave sve efikasniji interfejsi za unos teksta, biće izvesno i to vrlo značajno. U svetlu svega ovoga, mnogi vlasnici sajtova razmišljaju o tome da se ovim grupama korisnika obraćaju kroz sajtove prilagođene njima. Godinama unazad, veliki sajtovi imaju mobilne verzije, a prethodnih nekoliko godina postao je vrlo popularan i responsive design (responzivni dizajn). U ovom tekstu razmatraćemo prednosti i mane svakog od njih.

Na najrazvijenijim tržištima se očekuje da u narednih godinu dana pregledi sa mobilnih uređaja prestignu računare. Svaki sajt je priča za sebe, i najbolje je uvek da istražite samostalno koja je opcija za vas bolja.

Šta je šta i kako funkcioniše:

  • Mobilni sajt predstavlja najčešće sajt na odvojenom poddomenu, npr. m.vašsajt.com. Koristi istu bazu, ali ima potpuno nezavisan dizajn prilagođen malim ekranima, i razvijene razne posebne funkcionalnosti koje se tiču prikaza za mobilni.
  • Responzivni dizajn je tehnologija u kojoj se isti sajt, isti dizajn, prilagođava različitim širinama ekrana. Neki elementi se mogu sakriti na pojedinim širiama, neki se mogu samo na njima prikazati, mogućnosti je mnogo.

Inicijalno ulaganje:

  • Mobilni sajt zahteva kreiranje dodatnog dizajna za mobilne uređaje, a u slučaju velike razlike u rezoluciji i veličini ekrana, i više njih (recimo tablet, top model smartphone, low end model smartphone). Takođe, potrebno je prilagoditi funkcionalnosti i mobilnim uređajima. Može biti skuplje, ali ne mora.
  • Responzivni dizajn servira isti sadržaj svuda, samo se stilovi prilagođavaju. Zahteva malo više planiranja, zadaje određene limite kada je dizajn u pitanju, ali sama realizacija je nešto jednostavnija.

Dalje održavanje:

  • Mobilni sajt zahteva povremeno usaglašavanje sa standardima jer mobilne tehnologije rapidno napreduju. Usaglašavanje sa time može biti zahtevno i skupo. Uskoro ćemo svi nositi pametne satove, naočare. Svaki od tih uređaja zahtevaće svoj dizajn.
  • Responzivni dizajn takođe zahteva usaglašavanje, ali je ono značajno jednostavnije i jeftinije.

Korsničko iskustvo:

  • Mobilni sajt je organizaciono prilagođen uređaju na kom se koristi. Količina sadržaja koja se prikazuje je adekvatna za takav ekran.
  • Responzivni dizajn prepakuje postojeći sadržaj, a ako ga ima mnogo, često možete dobiti nepregledne, predugačke stranice, gotovo neupotrebljive. (čest slučaj kod npr. online prodavnica)

Brzina učitavanja:

  • Mobilni sajt je potpuno prilagođen uređaju, učitava se brzo i lako. Problem može biti to što postoji mnoštvo različitih mobilnih ekrana, operativnih sistema, browsera i možda niste prilagođeni svima.
  • Responzivni dizajn izgleda dobro, ali učitava celokupan sadržaj originalne stranice, što je mnogo zahtevnije za uređaj, traži brži Internet, i sporije je. Takođe, sajt nije skrojen ni za koji pojedinačni uređaj, prilagođen je otprilike, pa obično ne daje najbolje moguće iskustvo.

Optimizacija za pretraživače:

  • Mobilni sajt je obično na zasebnom domenu, prikazuje drugačije organizovan sadržaj, a nekada je i sam sadržaj drugačiji. To za posledicu ima „rasipanje“ kredibiliteta između glavnog i mobilnog sajta, a postoji i problem sa duplim sadržajem, što za SEO nije dobro.
  • Responzivni dizajn omogućava da sve vreme gradite jedan te isti sajt, pa je usko gledano sa SEO aspekta u prednosti.

Prodaja:

  • Mobilni sajt prema analizama ima osetno bolju konverziju od responsive sajtova. Brzina je glavni razlog.
  • Responzivni dizajn da bi se postili približni efekti kao sa mobilnim sajtovima, potrebno je dosta više truda i prilagođavanja, i minimalističan dizajn kao osnova.

Generalni zaključak: Ako vaš biznis ima zaista ozbiljno uporište na Internetu, i imate konkretnu aktivnost sa korisnicima preko sajta, razmislite o pravljenju specifičnog mobilnog sajta. Ako razmišljate o redizajnu, i treba vam nešto što će vam dobro vršiti posao, responsive dizajn je za vas.


Zanimljiva (globalna) statistika

  • od top 100 sajtova, 83 imaju mobilni sajt, 11 imaju responsive, a 4 nemaju nikakav prilagođeni dizajn.
  • 67% korisnika kaže da više veruje sajtovima koji imaju neku vrstu prilagođenog prikaza za mobilne, prilikom kupovine.
  • 40% korisnika će odustati od sajta kome treba više od 3 sekunde da se učita na mobilnom
  • 62% kompanija koje su napravile neku verziju mobilnog sajta je osetilo rast prodaje
  • 85% korisnika mobilnih uređaja veruju da mobilni sajt mora biti bar podjednako dobar kao desktop, ako ne i bolji
  • 69% vlasnika tableta je kupilo nešto u prethodnih 30 dana uz pomoć svog uređaja
  • 75% korisnika pametnih uređaja koriste više različitih uređaja svakodnevno (telefon, tablet, računar)

Predlog za dalje čitanje:

Bez komentara

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *